Tehtävä: 1. Pelillinen tarina

Pelillisen tarinan voi tehdä hyvin monella eri tavalla. Kunkin kappaleen rakenne on kuitenkin aina sama: ensin kuvaillaan pelaajalle tilanne, missä pelaaja on ja mitä hän näkee (tai kuulee tai haistaa!). Tämän jälkeen pelaajalle annetaan erilaisia vaihtoehtoja toimia. Nämä kirjoitetaan kaksoishakasulkuihin, esimerkiksi:

Pelin tyylistä riippuen väärät valinnat voivat olla esimerkiksi umpikujia tai  pelin alkuun palauttavia. Tässä esimerkissä väärä valinta voi johtaa siihen, että peli pitää aloittaa alusta.

Toisaalta peli voi sisältää oikean paikan etsimistä, jolloin umpikujat ovat luonnollisia. Esimerkiksi tässä pelaajan pitää valita mihin suuntaan hän menee.

Osa valinnoista voi olla umpikujia, osa johtaa eteenpäin. Tässä pieni ovi oli umpikuja, josta ei pääse eteenpäin vaan joutuu palaamaan edelliseen valintaan. Rakenne näyttää tältä.

Oikean valinnan tekeminen voi olla täysin arpapeliä tai oikea ratkaisu voi edellyttää tietoa, päättelyä tai vaikkapa laskutaitoa. Ehkä pelaajan pitää vaikkapa osata roomalaiset numerot tai tietää kumpi painaa enemmän, kilo rautaa vai kilo höyheniä!

Yllä oleva tarina on kirjoitettu ensimmäisessä persoonassa, mutta yhtä hyvin tarinan voi kirjoittaa kolmannessa persoonassa tai käyttää muita kirjallisuudesta tuttuja tyylikeinoja värittämään tarinaa.

Vain mielikuvitus on rajana tarinan keksimiselle. Älä kuitenkaan anna tarinan rönsyillä liikaa, sillä monimutkainen tarina sisältää helposti paljon kappaleita ja niiden kirjoittaminen on työlästä.