Ehtolause, tekstimuuttuja, osa 2

Tehdään esimerkkinä huonepakopeli, jossa voi löytää avaimen ja avaimella pääsee ovesta ulos. Tarina alkaa huoneesta, jossa on yksi ovi. Pelaaja voi yrittää avata oven tai tutkia hämärästi valaistun huoneen lattian.

Oven avaamien suoraan ei onnistu.

Jos pelaaja tutkii lattiaa, sieltä löytyy avain, jonka voi ottaa.

Lisätään avain $tavara-muuttujaan, jotta myöhemmin tiedämme onko pelaaja jo ottanut avaimen.

Muokataan vielä ensimmäistä kappaletta niin, että jos pelaajalla on avain niin annetaan mahdollisuus avata ovi avaimella.

Ja avainta käyttämällä pelaaja pääsee ulos huoneesta.

Pelin rakenne näyttää nyt tältä ja peli on täysin pelattava.

Ainoa asia joka ei ole nätti on se, että pelaaja voi löytää ja ottaa avaimen lattialta monta kertaa, mikä ei ole todenmukaista.

Muutetaan “Tutki huoneen lattia” -kappale seuraavan kaltaiseksi. Tässä käytämme uutta else-makroa, joka suoritetaan jos edellinen ehtolause ei toteutunut. Tässä kappaleessa siis ensin tutkitaan onko pelaajalla jo avain. Jos pelaajalla on avain, sanotaan ettei lattialla ole mitään ja annetaan mahdollisuus palata takaisin. Jos pelaajalla ei ollut avainta, näytetään else-makron jälkeisten hakasulkujen sisältö eli kerrotaan että lattialla on avain ja annetaan mahdollisuus ottaa se mukaan.

Kokeile valmista peliä klikkaamalla tästä.