Tarinan kirjoittaminen, osa 2

Edellisessä luvussa aloitimme tarinan. UFO on lasketunut ja avaruusolio uhkaa tuhota maapallon!

Palaa muokkaamaan tarinan tekstiä. Kirjoitetaan siihen jatkoa tarinalle. Maapallon kohtalon ratkaisee ikuisuuskysymys kuuluuko ananas pizzaan.

Tavallisessa tarinassa jatkaisimme tarinaa normaalisti kuvailemalla mitä tapahtuu seuraavaksi. Mutta pelillisessä tarinassa annamme lukijan päättää mitä tapahtuu seuraavaksi. Annetaan lukijalle vastuu maapallon kohtalosta. Valinnat kirjoitetaan tekstiin kaksoishakasulkeisiin.

Hakasulut löytyvät suomalaisesta näppäimistöstä numeroiden 8 ja 9 takaa, kun painaa ensin pohjaan välilyönnin oikealla puolella olevan AltGr-näppäimen.

Poistu kappaleesta yläkulman X-painikkeella tai esc-näppäimellä. Nyt tarinaan on tullut kaksi kappaletta lisää! Toisessa kappaleessa lukee “Kyllä” ja toisessa “Ei”. Tarinamme haarautuu sen mukaan mitä lukija vastasi.

Kokeillaan miltä tarina näyttää tällä hetkellä. Klikkaa Näytä-painiketta alareunan oikeassa laidassa. Tarinan pitäisi näyttää nyt tältä.

Jos klikkaat Kyllä tai Ei, tarina menee tyhjään ruutuun, koska emme ole vielä kirjoittaneet miten tarina jatkuu. Sulje siis välilehti ja kirjoitetaan tarinalle jatko. Kirjoitetaan Kyllä-kappaleeseen vaikkapa seuraavasti.

Ja Ei-kappaleeseen

Kokeile peliä taas. Huomaa että jos valitset pelissä jotain, on valinta mahdollista perua hiukan himmeänä näkyvä takaisin-nuolen avulla.

Jos et itse tehnyt peliä Twinellä tällä kertaa voit kokeilla sitä täällä.

Ennen kuin alat tehdä itse isompaa peliä, on hyödyllistä lukea vielä seuraava luku, jossa kerrotaan lisää Twinen linkeistä.