Twinen linkit

Edellisessä tarinassa annoimme pelaajan valita vaihtoehdot Kyllä tai Ei. Kun kirjoitimme vaihtoehdot, Twine loi meille automaattisesti kaksi uutta kappaletta, joiden otsikot olivat Kyllä ja Ei. Tämä ei aina toimi yhtä hienosti. Muokataan edellisen tarinan Ei-kappaletta seuraavasti.

Kun suljet kappaleen, tarinan rakenne näyttää nyt tältä! (Siirrä kappaleita hiirellä vetämällä, jos nuolet jäävät toisten kappaleiden alle) Emme saaneet kahta uutta kappaletta vaan valinnat johtavat jo olemassa oleviin Kyllä- ja Ei -kappaleisiin. Jos kokeilet tarinaa Näytä-toiminnolla, huomaat että tarina ei selvästi toimi halutulla tavalla.

Ongelman voi ratkaista kahdella tavalla. Helppo ratkaisu on käyttää eri sanoja valinnoissa. Esimerkiksi voisimme kirjoittaa seuraavasti.

Ja nyt tarina näyttää tältä. Saimme kaksi uutta kappaletta, joiden otsikot ovat nyt “Todellakin haluan!” ja “En taida uskaltaa, mutta kiitos tarjouksesta.” Näihin kappaleisiin voimme jatkaa tarinaa.

Joskus voi kuitenkin olla kömpelöä ja rajoittavaa yrittää keksiä vaihtoehtoisia tapoja ilmaista asioita. Jossain tarinassa voimme esimerkiksi haluta useaan kertaa vastausvaihtoehdot 1, 2 ja 3 tai A, B ja C. Näitä tilanteita varten Twinessä on epäsuora linkki, joka toimii näin:

[[klikattava teksti->kohdekappaleen otsikko]]

Ensin siis kirjoitetaan teksti, joka näytetään lukijalle. Tämän jälkeen kirjoitetaan nuoli -> (miinusmerkki ja suurempi kuin -merkki) ja kerrotaan minkä nimiseen kappaleeseen halutaan hypätä. Esimerkiksi yllä oleva tarina voitaisiin kirjoittaa seuraavasti.

Nyt tarina näyttää myös ehkä selkeämmälle. Otsikot “Kyllä” ja “Ei” eivät ole kovin kuvaavia tekstejä, mutta otsikot “Avaruusmatkalle” ja “Ei avaruusmatkalle” auttavat hahmottamaan missä vaiheessa tarina on menossa.

Yllä olevassa käytimme kohdeotsikoita “Avaruusmatkalle” ja “Ei avaruusmatkalle” joita ei vielä ollut olemassa. Silloin Twine luo meille uudet tyhjät kappaleet. Voimme myös hypätä jo olemassa olevaan kappaleeseen. Annetaan esimerkiksi pelaajalle uusi mahdollisuus, jos hän ei valitsekaan jännittävää mahdolisuutta lähteä avaruusseikkailulle.

Nyt tarinan rakenne näyttää tältä. Jos lukija valitsee “Aloita tarina alusta”, tarina alkaa alusta.

Jos et itse tehnyt tarinaa Twinellä vaan luit vain ohjeet, voit kokeilla peliä klikkaamalla tästä.

Jos kokeilit edellä erilaisia linkkejä, saattoi ruudulle jäädä ylimääräisiä irrallisia kappaleita. Ne voi voit poistaa menemällä hiirellä kappaleen päälle, jolloin esiin tulee alla esitetty ponnahdusvalikko. Kappaleen voi poistaa klikkaamalla roskaämpärin kuvaa.